Profesjonalna strona internetowa to dziś o wiele więcej niż tylko wizytówka działalności biznesowej w sieci. To przede wszystkim pomocne narzędzie, dzięki któremu możesz sprzedawać swoje produkty i usługi. Aby to doświadczenie było satysfakcjonujące dla klienta, musi ono spełniać kilka warunków. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego w biznesie lepiej postawić na stronę internetową budowaną od podstaw niż na gotowy szablon z kreatora.
Benjamin Franklin stwierdził kiedyś trafnie, że na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki. W biznesie, dodajmy, równie pewne są sprawdzone liczby. Upewnijmy się, co mówią one o dynamice rozwoju e-commerce, a tym samym o konieczności przeniesienia lub równoległego prowadzenia biznesu w internecie.
Sprzedaż w internecie w liczbach:
- W 2020 roku zakupy online zrobiło 256 milionów Amerykanów. Prognozuje się, że do 2024 roku liczba ta wzrośnie do 278,3 milionów, a wartość sprzedanych w sieci produktów i usług dojdzie do 6 bilionów dolarów rocznie.
- Blisko trzech na czterech internautów w Unii Europejskiej dokonuje zakupów online. Niemal co druga z tych osób na zakupy w sieci wydała w ciągu trzech miesięcy poprzedzających to badanie od 100 do 500 euro.
Skąd bierze się rosnąca popularność zakupów online?
Powodów jest kilka. Na przestrzeni ostatniej dekady przywykliśmy już do wygodnych, bezgotówkowych i oszczędzających czas zakupów przez internet. Rynek ten cały czas się zmienia, aby jeszcze bardziej ułatwić i umilić nam cały proces.
Obecnie jako klienci doceniamy:
- dostęp do większego asortymentu,
- możliwość odroczonej płatności czy rat 0%,
- darmowe wysyłki i zwroty,
- cashback – zwrot części kosztów za zakupy,
- ekskluzywne oferty online,
- dogodniejszą politykę zwrotów,
- porównywanie cen za pomocą dedykowanych serwisów,
- dostępność produktów i usług w czasie rzeczywistym,
- możliwość poznania opinii innych użytkowników, jak również wystawienia własnej oceny produktu.
Dodajmy jeszcze, że pandemia koronawirusa mocno odbiła się na naszych nawykach i decyzjach zakupowych. W tym okresie duży odsetek tradycyjnych konsumentów miał okazję skorzystać i przekonać się do wygody zakupów online. Z pewnością oszczędzające czas i pieniądze zakupy zdalne zostaną z nami i to w skali, jaka parę lat temu nawet nam się nie śniła.
Strona e-commerce z kreatora vs strona budowana od zera
Internet ma globalny zasięg, co oznacza, że biznes online może potencjalnie dotrzeć do milionów klientów na całym świecie. Jest to szczególnie ważne dla firm, które oferują niszowe produkty lub usługi, ponieważ znalezienie dużej bazy klientów w określonym obszarze geograficznym może być trudne. Aby prowadzić udany biznes online, posiadanie przyjaznej dla użytkownika strony internetowej jest kluczowe. Może ona pomóc zwiększyć zaangażowanie i poprawić satysfakcję klientów.
Skuteczna w sprzedaży produktów i usług strona powinna być responsywna, szybko ładująca się, atrakcyjnie zaprojektowana i intuicyjna dla użytkownika. Zoptymalizowana strona internetowa to dziś warunek konieczny prowadzenia niemal każdej aktywności biznesowej. Mając to na uwadze, czas zmierzyć się z tytułowym pytaniem. Czy strona internetowa budowana od podstaw jest z założenia lepsza od gotowego szablonu z kreatora?
Jak to często w branży IT bywa: to zależy.
Zależy od przeznaczenia witryny, jej rozmiaru, kierunku rozwoju działalności. Czy to tylko prosta wizytówka naszego biznesu w sieci, czy coś więcej? Załóżmy, że prowadzimy niewielką kwiaciarnię. Jeśli zależy nam tylko na tym, by w internecie pojawiły się nasze dane teleadresowe, oferta, mapa dojazdu i aktualizowana na bieżąco galeria połączona z social mediami, gotowy szablon z kreatora stron internetowych będzie wystarczający.
Inaczej sprawa wygląda, jeśli niewielka kwiaciarnia to tylko punkt wyjścia do dużego biznesu, marki, która z czasem przekształci się w sprzedaż online i centrum florystyczne z szeroką gamą produktów i usług. To samo dotyczy sytuacji, gdy nowych klientów zamierzamy pozyskiwać głównie w sieci. Jeśli projekt docelowo ma być duży, elastyczny i idealny pod kątem SEO, będziemy potrzebować funkcji, których kreatory stron internetowych zazwyczaj nie oferują.
Wiesz już, że potrzebujesz większego projektu? Świetnie, przejdźmy dalej.
Główne zalety budowania stron internetowych od podstaw
Zarządzanie
Bez wątpienia sporą zaletą kreatora witryn internetowych jest niska cena, szczególnie kiedy porównamy ją z wydatkiem na kompletny projekt strony WWW. Jednak za atrakcyjną stawką kryją się spore ograniczenia. Wybierając stronę z gotowego szablonu, mamy zazwyczaj do dyspozycji wyłącznie podstawowe funkcje, a możliwości wprowadzania poważniejszych zmian posiada tylko dostawca kreatora. Kiedy budujemy stronę internetową na zamówienie, mamy możliwość zarządzania każdym jej elementem, począwszy od treści, przez panel administratora po decydowanie o tym, jak prezentuje się w przeglądarce.
Dostęp przez urządzenia mobilne
Odnieśmy się raz jeszcze do liczb. Jednym z najbardziej znaczących trendów w e-commerce jest dynamiczny wzrost wykorzystania urządzeń mobilnych w procesach zakupowych. Szacuje się, że ponad 70% odwiedzin stron internetowych prowadzących działalność handlową w ostatnim kwartale 2022 roku pochodziło ze smartfonów. Wyjątkową popularnością zakupy dokonywane za pośrednictwem urządzeń mobilnych cieszą się w Azji. W Korei Południowej dwie trzecie ogółu wartości transakcji online pochodzi z ruchu mobilnego. Po co o tym wspominamy? Ponieważ chcąc poważnie liczyć się w grze o klientów dokonujących zakupów za pomocą smartfonów, musimy mieć responsywną stronę, czyli taką, która równie dobrze prezentuje się na tablecie i komórce, co na laptopie.
Wygląd
Kreator stron internetowych opiera się na gotowych szablonach. Z jednej strony sprzyja to szybkiej i sprawnej budowie witryny, z drugiej – mocno ogranicza możliwości kreatywnego podejścia do tematu. Liczba gotowych rozwiązań i szablonów jest ograniczona, nie zawsze odpowiada na potrzeby i pomysły osoby chcącej sprzedawać w sieci (a zaawansowane prace z kreatorem wymagają przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu projektowania). Tym samym spójność z identyfikacją wizualną i charakterem marki, tak ważna dla serwisu, który ma być jej wizytówką, może być daleka od doskonałej. Współpracując z software housem i profesjonalnym web designerem, takiego problemu nie doświadczymy.
Szybkość
Zdarzyło ci się opuścić stronę, zanim się w pełni załaduje? No właśnie. Statystyki są nieubłagane: opóźnienie w załadowaniu witryny trwające dwie sekundy sprawia, że niemal dziewięć na dziesięć osób ją opuszcza. Wniosek jest oczywisty. Twoja strona internetowa musi ładować się szybko. Witryny powstałe przy pomocy kreatorów niekiedy mają z tym problem, szczególnie jeśli działają na serwerze obok setek innych podobnie zbudowanych serwisów, co często ma miejsce. Zdecydowanie łatwiej popracować nad szybkością ładowania strony z programistami, kiedy już na początku prac projektowych nadamy temu parametrowi wysoki priorytet.
Optymalizacja
Wspomniana szybkość odgrywa poważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych przez Google. Mechanizm jest prosty – algorytmy giganta z Doliny Krzemowej promują nie tylko wysokiej jakości treści, ale i serwisy, które satysfakcjonują użytkowników sieci, również pod kątem ich wyświetlania, jakości i obsługi. W przypadku stron powstałych w kreatorze nie mamy wpływu na wiele parametrów działania serwisu, co utrudnia sprawne dostosowanie go do zmieniających się wytycznych wyszukiwarki, a tym samym może obniżyć pozycję witryny.
Hosting
To dość ważna różnica między stroną internetową powstałą w kreatorze a serwisem zleconym od podstaw. Budując stronę z software housem, możesz liczyć na to, że stanie się ona twoją własnością, a zmiana dostawcy serwera – w przypadku np. niezadowolenia ze świadczonych usług – nie będzie stanowiła problemu. Z kreatorem jest inaczej. Zwykle nie ma możliwości łatwego przeniesienia strony, trzeba stworzyć ja na nowo gdzie indziej lub pozostać przy dotychczasowej infrastrukturze kreatora.
Wsparcie
Załóżmy, że nie znasz się na IT, zatrudniasz niewiele osób, a na liście płac nie masz specjalistów od informatyki. Co zrobisz w razie wystąpienia problemów technicznych? Oczywiście, w kreatorze stron internetowych, wykupując odpowiedni pakiet, można zatroszczyć się o fachową pomoc, ale wiąże się to z dodatkową opłatą. Profesjonalny software house dba o swoich klientów kompleksowo – pomagając nie tylko stworzyć serwis internetowy odpowiadający potrzebom biznesu, ale też dbając o jego uruchomienie i późniejsze utrzymanie na serwerze.
Zaprojektuj własną stronę internetową z Sidnet
Każdy biznes jest unikatowy i strona internetowa powinna to odzwierciedlać. Jeśli działamy w szeroko pojętym e-commerce lub swoją obecność w internecie planujemy daleko poza tradycyjną wizytówkę, warto rozważyć budowę strony internetowej od podstaw w oparciu o dedykowany projekt graficzny, który dostosowany jest do konkretnych potrzeb i celów.
Nie orientujesz się w IT? Dobrze trafiłeś/ trafiłaś. Możesz zlecić nam komplet prac nad swoją stroną internetową.
Kompleksowa budowa stron WWW obejmuje m.in.:
- projektowanie UX i UI
- programowanie
- zarządzanie projektem
- administrację serwerem
- długofalowe wsparcie techniczne
Skontaktuj się z nami już dziś i stwórzmy razem wspaniałą stronę.