Masz stronę internetową, która wyświetla się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Co miesiąc liczba odwiedzających twój serwis się powiększa, ale zaangażowanie użytkowników na stronie jest zaskakująco niskie…
Wielu właścicieli serwisów WWW, aplikacji internetowych czy systemów e-commerce napotyka podobny problem. Rosnąca liczba potencjalnych klientów przeszukujących stronę, nie przekłada się na pożądaną aktywność, jak zostawienie komentarza, ocenę produktu, wysłanie zapytania lub dokonanie zakupu w witrynie.
Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie użytkowników twojej strony WWW, podpowiemy Ci jak to zrobić.
Dlaczego tak ważne jest zaangażowanie użytkowników na stronie WWW?
Odpowiedź jest prosta: każda interakcja użytkowników z twoją stroną internetową buduje waszą wspólną relację. Im lepiej użytkownicy czują się na twojej stronie, tym ich wrażenia z tej interakcji są lepsze i przekładają się na przychylne opinie o twojej firmie, produkcie czy usłudze.
Pozytywne nastawienie użytkowników – i jednocześnie potencjalnych klientów – sprawia, że częściej odwiedzają oni twoją stronę. Warto wykorzystać to zainteresowanie i znaleźć sposoby na wygodny dialog z twoją firmą, wyrażenie opinii o niej, poczucie się ważną częścią społeczności stworzonej wokół niej.
Jeśli umożliwisz i ułatwisz tę interakcję, istnieje bardzo duża szansa, że użytkownicy chętnie opowiedzą innym o twojej marce. W ten sposób powiększy się nie tylko grono odwiedzających twoje miejsce w sieci, ale również grupa zaangażowanych użytkowników i rzeczników twojej marki.
Ten idealny scenariusz – pozyskanie odwiedzających, którzy aktywnie spędzają czas na twojej stronie i polecą ją innym – jest możliwy do zrealizowania w każdej branży i dla każdego serwisu WWW, aplikacji czy sklepu internetowego. Jak go zrealizować? Podpowiadamy.
Niech twoja strona opowiada o twoich użytkownikach.
Internauci napotykają w swoim życiu przeszkody czy problemy, które chcą jak najszybciej rozwiązać. Tych rozwiązań szukają w sieci. Jeśli rozumiesz, z jakimi borykają się problemami oraz wiesz, jak je rozwiązać, pokaż to na swojej stronie.
Bądź otwarty na użytkownika i jego potrzeby. Bądź pomocny, pokaż, że jesteś ekspertem w dziedzinie, w której szukają porady. Dostarcz odwiedzającym twoją stronę WWW takie treści, które wskażą im rozwiązanie, a przy tym rozwieją wątpliwości i wyraźnie odróżnią cię od konkurencji. Trafiając na przydatną zawartość, odbiorcy będą chcieli podać ją dalej – bo jeśli im się przydała, czyli była dla nich wartościowa, zechcą się nią podzielić.
Regularnie publikowane ciekawe treści to najszybszy sposób, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników na stronie WWW. W końcu masz bezpośredni wpływ na to, co publikujesz w swoim serwisie czy aplikacji. Jednak dopasowana treść nie zawsze wystarczy, aby utrzymać zaangażowanie odwiedzających twoją stronę.
Stwórz łatwą w obsłudze stronę WWW.
Poruszanie się po użytecznej stronie internetowej nie stanowi wyzwania dla użytkownika. Układ interfejsu umożliwia reakcję na znajdujące się na niej treści w sposób intuicyjny. Aby doświadczenie użytkowników buszujących po twoim serwisie było jak najlepsze i przełożyło się na większe zaangażowanie, zadbaj o te elementy:
Łatwa nawigacja.
Właściwa organizacja informacji na stronie WWW umożliwia użytkownikom szybkie dotarcie do poszukiwanej treści. Gdy serwis posiada dobrze zaprojektowaną architekturę informacji, użytkownik płynnie porusza się po nim, nie błądzi i nie traci cennego czasu na podejmowanie decyzji.
Gdy źle zaplanujesz ścieżki, po których mają przemieszczać się użytkownicy strony WWW, nie będą oni z niej korzystać. Jeśli istotne dla użytkownika informacje są trudne do znalezienia, wróci on do wyszukiwarki, a stamtąd zapewne na stronę twojej konkurencji. Dostępność informacji to klucz do przyciągnięcia i zwiększenia zaangażowania użytkowników na stronie.
Estetyczny wygląd.
Wiemy, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Jeśli twoja strona WWW prezentuje się dobrze, użytkownik oceni ją jako wiarygodną, wysokiej jakości i chętniej spędzi na niej czas.
Wizualna strona twojego serwisu powinna być spójna z przekazem i sposobem komunikacji twojej marki. Zadbaj o przejrzyste ułożenie treści i grafik, aby odwiedzający nie czuł się przytłoczony ilością informacji. Duże bloki tekstu, złej jakości ilustracje, nieczytelne elementy nawigacji przytłaczają i potrafią skutecznie odstraszyć internautów, zniechęcając do interakcji ze stroną WWW.
Wysoka jakość treści.
Przemyślane treści są istotne, ale dopiero odpowiednio zaprezentowane stają się skuteczne i zwiększają zaangażowanie użytkowników strony WWW. Dlatego zastosuj na niej czytelne drogowskazy i wskazówki, dzięki którym użytkownik dowie się więcej o twojej marce.
Artykuły na firmowym blogu wyposaż w spisy treści, linkuj notatki o podobnej lub równie ciekawej tematyce, stwórz bazę wiedzy lub sekcję FAQ, wyraźnie oznacz call to action (np. zapisy na newsletter, pobranie e-booka lub raportu) i aktywne połączenia telefoniczne. Zadbaj o to, aby treści wyświetlały się dobrze na każdym urządzeniu: laptopie, tablecie i komórce.
Przygotuj miejsce na dialog użytkownika z twoją marką.
Pozwól użytkownikom wchodzić w interakcję z twoją marką – przygotuj miejsca w serwisie, gdzie odwiedzający będą mogli się wypowiedzieć lub zareagować na twoje treści. Dobrym pomysłem na zwiększenie zaangażowania użytkowników na twojej stronie jest dodanie sekcji komentarzy pod artykułami na blogu oraz przycisków udostępniania.
W sklepie internetowym koniecznie udostępnij użytkownikom opcje recenzowania i oceniania sprzedawanych przez ciebie produktów. Zależnie od charakteru twojej marki, świetnym rozwiązaniem może być stworzenie w serwisie platformy do wymiany informacji między użytkownikami, takie jak forum czy grupa miłośników. Wbudowany w stronę czat również zwiększy zaangażowanie użytkowników na stronie WWW.
Gdy już zadbałeś o warstwę, z którą odbiorcy mają bezpośrednią styczność, zejdźmy głębiej i zobaczmy, jak jeszcze możemy zwiększyć ich zaangażowanie. Co poprawić w działaniu strony WWW, aby była łatwa w użyciu i zachęcała do interakcji?
Czy szybkość ładowania się strony wpływa na zaangażowanie użytkowników?
Twarde dane są następujące: prawdopodobieństwo opuszczenia strony, która ładuje się ok. 5 sekund, wynosi aż 90%! Gdy wczytywanie strony przedłuża się, użytkownik po prostu rezygnuje z dotarcia do treści, które się na niej znajdują.
W maju 2021 Google zaktualizowało algorytm pod kątem Core Web Vitals. Ulepszony algorytm ma lepiej oceniać jakość doświadczeń użytkowników dowolnego serwisu WWW i wyżej pozycjonować serwisy, które:
- szybko wyświetlają elementy, takie jak tekst, zdjęcia czy filmy,
- pozwalają sprawnie poruszać się po stronie,
- unikają nagłych przesunięć treści na ekranie.
Ponownie, mamy tu do czynienia z dotarciem do treści. I tak jak w przypadku odpowiednio zaplanowanej nawigacji po materiałach na stronie WWW, szybkość dotarcia do nich również jest kluczowa. Dobrze zaprojektowana strona uwzględni wspomniane elementy i tym samym usunie jedną z większych przeszkód stojących między użytkownikiem a dostępem do poszukiwanych informacji. Chcesz zwiększyć zaangażowanie użytkowników na stronie? Nie każ im czekać!
Jak sprawdzić, czy działania zwiększające zaangażowanie użytkowników na stronie WWW są skuteczne?
Z pomocą przyjdą proste metryki, które możesz śledzić np. za pomocą bezpłatnych narzędzi do analizy statystyk stron internetowych. Chcąc mierzyć rosnące zaangażowanie użytkowników na własnej stronie WWW, wystarczy określić, jakie konkretne zdarzenia lub działania są strategiczne dla twojego biznesu i rodzaju witryny WWW.
Jeśli jesteś ekspertem w swojej branży i rozwijasz firmowego bloga, regularnie sprawdzaj współczynnik odrzuceń, średni czas spędzony przez użytkownika na danej stronie, skąd użytkownik trafiła na dany artykuł, a także liczbę komentarzy i udostępnień twoich artykułów.
Z kolei w dużych serwisach e-commerce większe zaangażowanie użytkowników rozpoznasz, śledząc dodanie produktów do koszyka, ilość interakcji ze stronami produktowymi, a także liczbę dodanych ocen i recenzji.
O tym, czy twoje pomysły na zwiększenie zaangażowania użytkowników stron WWW są skuteczne, powiedzą również następujące wskaźniki:
- liczbę wejść na stronę,
- liczbę odsłon,
- unikalni użytkownicy,
- aktywni/powracający/zarejestrowani użytkownicy,
- współczynnik treści generowanej przez użytkowników,
- współczynnik konwersji.
Dobrze prowadzona analityka dostarczy ci wiele cennych wskazówek dotyczących twoich działań w sieci. W prosty sposób ocenisz, jaki kontent podoba się twoim użytkownikom, a na co nie warto tracić czasu. Z łatwością zidentyfikujesz podstrony, które kiepsko angażują użytkowników lub powodują rezygnację z dalszych działań na stronie.
Dobrze zaprojektowana strona WWW zwiększa zadowolenie i zaangażowanie użytkowników.
Poprzez stworzenie strony internetowej, która jest przyjazna dla użytkownika, intuicyjna i atrakcyjna wizualnie, możesz zwiększyć swoją obecność w sieci, dotrzeć do większej liczby klientów, a ostatecznie rozwinąć swoją działalność. Aby zaprojektować taką stronę WWW, aplikację czy sklep internetowy skuteczne dla biznesu, potrzeba specjalistycznej wiedzy i czasu.
Zlecenie zbudowania aplikacji czy stworzenia strony WWW zewnętrznej firmie (tzw. outsourcing) jest popularnym rozwiązaniem. Wspomaga właścicieli firm i sprzedawców, którzy znając swoje branże, są świadomi korzyści, jakie przyniesie im zaistnienie w sieci. Dobrze zaprojektowana strona zmniejszy frustrację i poprawi doświadczenie użytkownika, co z kolei zwiększy jego zadowolenie z witryny. To natomiast przełoży się na większe zadowolenie użytkowników, którzy będą spędzać na niej więcej czasu, powracać na nią i polecać ją innym.
Jeśli twoja firma nie ma zaufanego partnera w tworzeniu stron WWW, przy wyborze firmy zajmującej się budową stron, zwróć uwagę na:
- kompleksowość świadczonych usług,
- zrozumienie strony biznesowej przedsięwzięcia,
- łatwość w komunikacji podczas niezobowiązujących ustaleń,
- portfolio zrealizowanych projektów.
Wtedy łatwiej zdecydujesz, czy warto powierzyć jej zarządzanie projektem stworzenia serwisu WWW.
Zdarza się i tak, że twoja strona WWW czy sklep internetowy działają w sieci od dłuższego czasu i nie potrzebują gruntownych przeróbek. W takiej sytuacji szukaj firm IT, które podejmą się audytu oraz zaproponują stosowne rozwiązania, np. zwiększenie wydajności, poprawienie bezpieczeństwa serwisu czy jego strony wizualnej.
Jak widzisz, zwiększenie zaangażowania użytkowników na stronie WWW to proces. Ciągłe monitorowanie wprowadzanych zmian i reakcji użytkowników pozwala znaleźć i naprawić słabe punkty serwisu WWW. Umiejętna analiza danych umożliwia znalezienie obiecujących lub nieoczywistych sposobów na aktywację odwiedzających stronę WWW. Działania związane ze zwiększeniem zaangażowania użytkowników to również praca zespołowa. Po twojej stronie stoi branżowe know-how i znajomość własnych odbiorców. Po naszej – wiedza na temat budowy angażujących stron WWW.
Skontaktuj się z nami już dziś i stwórzmy razem wspaniałą stronę.