Redmine – system zarządzania projektami

Redmine to aplikacja webowa do prowadzenia projektów, rozwijana w modelu open-source i dostępna bezpłatnie. Od niemal roku jest wykorzystywana przez nasz zespół jako podstawowe narzędzie do zarządzania projektami.

Każdy zespół pracujący w trybie projektowym potrzebuje sprawnych narzędzi do prowadzenia projektów. W branży rozwiązań webowych i mobilnych, gdzie projekty realizowane są szybko i często zostają wdrażane już w fazie „beta”, ma to szczególnie duże znaczenie.

W przypadku naszej firmy, poszukiwania odpowiedniego systemu zarządzania projektami były ciężką przeprawą. Choć nasze oczekiwania nie odbiegały zbytnio od standardowych wymagań wobec takiego systemu, to jednak mieliśmy kilka specyficznych potrzeb, które uznawaliśmy za kluczowe, i zależało nam na tym, by to aplikacja potrafiła się do nich przystosować, a nie odwrotnie.

Na rynku istnieją prawdopodobnie setki różnych aplikacji do prowadzenia projektów, w tym rozwiązania webowe i desktopowe, bezpłatne i komercyjne, w modelu SaaS i instalowane lokalnie – do wyboru, do koloru. Jako że najchętniej korzystamy z otwartego oprogramowania, poszukiwania skoncentrowaliśmy właśnie na tego rodzaju aplikacjach – co zresztą nie ułatwiło nam szczególnie zadania, ponieważ jest ich całe mnóstwo.

Wypróbowaliśmy zatem kilkanaście różnych systemów – część z nich została odrzucona już na etapie wstępnego rozpoznania, część przeszła do „drugiej rundy”, polegającej na próbnym korzystaniu z systemu przez kilka dni lub tygodni. Najdłużej utrzymały się dotProject i ProjectPier, z których korzystaliśmy przez kilka tygodni, jednak i te aplikacje ostatecznie odrzuciliśmy.

W końcu w nasze ręce wpadł Redmine, aplikacja zbudowana na znanym i lubianym frameworku Ruby on Rails. Tym, co od razu zwróciło naszą uwagę, były duże możliwości konfiguracji systemu, począwszy od organizacji projektów/podprojektów i przypisanych do nich zadań, przez uprawnienia użytkowników, skończywszy na dodatkowych funkcjach dostępnych w formie pluginów.

Dzięki tej elastyczności, połączonej z szerokim zakresem funkcji oferowanych przez Redmine, otrzymaliśmy narzędzie odpowiadające większości z naszych potrzeb.

A skoro mowa o szerokim zakresie dostępnych funkcji, z naszego punktu widzenia najbardziej przydatne okazały się:

  • Wygodna struktura projektów – Redmine pozwala stworzyć hierarchiczną strukturę projektów i podprojektów oraz archiwizować zamknięte projekty
  • Elastyczne nadawanie uprawnień – Użytkownicy mogą mieć przypisane osobne role i uprawnienia do każdego projektu, w którym uczestniczą
  • Możliwość dowolnego definiowania nowych typów zagadnień (np. zadań, raportów o błędach) i ich statusów
  • Możliwość zakładania forów dyskusyjnych przypisanych do poszczególnych projektów
  • Rejestrowanie czasu pracy
  • Integracja z systemami kontroli wersji (m.in. Subversion i Git)
  • Integracja z usługą LDAP
  • Powiadomienia e-mailowe
  • Wiele wersji językowych (także polska)

Oczywiście, nic nie jest doskonałe, i Redmine też nie zaspokaja wszystkich naszych potrzeb. Jest jednak bezsprzecznie najlepszym narzędziem do zarządzania projektami, z jakim zdarzyło nam się pracować, i z pewnością długo jeszcze będzie nam służyć.

Jeśli, podobnie jak nasz zespół, poszukujecie dobrej aplikacji do prowadzenia projektów, polecamy wypróbować Redmine.